Mostenirea lui Cornel Todea
    POZA:
 
 

Mostenirea lui Cornel Todea

Din data: 31 August 2012 ora : 17:42:10
Cornel Todea si-a dedicat activitatea Teatrului "Ion Creanga" din Bucuresti, institutie pe care a condus-o vreme de peste 20 de ani, dar si promovarii tinerelor talente, in calitate de director artistic al Galei Tanarului Actor HOP.
Marcand destinul teatrului pentru copii din Romania prin promovarea conceptului de educatie timpurie – teatru pentru copii cu varsta de 0-3 ani – la Teatrul Ion Creanga, singura institutie de gen, din Romania, care practica acest tip de spectacole, Cornel Todea a fost un model de daruire si ambitie nemarginita pentru promovarea artelor dedicate celor mici, dincolo de vasta sa experienta profesionala. “Venind la teatrul pentru copii, am avut o imensa bucurie, am descoperit un univers extraordinar, universul unor spectatori care au o puritate in reactie in raport cu spectacolul si o disponibilitate cu totul speciala pentru a accepta conventia teatrala. In momentul in care m-am mutat la teatrul pentru copii eram un om care facuse televiziune, fac parte, intr-un fel, dintre cei care au contribuit la nasterea acestei forme de comunicare. Eu sunt cel care preia de la copii sursa de energie si de inspiratie in ceea ce inseamna viata, pentru ca acestia vin cu o imensa incredere, candoare si solidaritate, pana la epuizare, si mereu ma intreb cand se intampla cotitura dramatica in care acestia nu mai inteleg ce se intampla in jur. Copiii sa-si pastreze aceasta stare de candoare cat pot ei mai mult si sa nu se grabeasca sa se maturizeze”, marturisea Cornel Todea intr-un interviu acordat revistei VIP in noiembrie 2009. 

Tot din initiativa sa, in 2005, a organizat Festivalul International de Teatru pentru Copii “100, 1.000, 1.000.000 de povesti”, aflat la cea de-a VIII-a editie in acest an. “

Directorul teatrului “Ion Creanga” a fost trup si suflet pentru teatrul pentru copii, facand tot ce i-a stat in putere pentru a-i asigura o vizibilitate cat mai buna. “Teatrul pentru Copii a reprezentat cea mai intensa si mai constanta motivatie pentru activitatea mea. Dar tot in aceasta perioada am descoperit placerea interviului, la nou-nascuta Tele 7ABC facand saptamanal un talk showbotezat "AS SHOW". Fericit prilej pentru mine sa intalnesc saptamana de saptamana personaje fascinante din lumea romaneasca de valori. O lume uimitoare in planul ideilor si exemplara in plan social prin discretie si modestie. Am continuat sa fac teatru-tv, cat timp s-a mai fabricat acest produs la TVR ("Invitatie la Castel" de Jean Anouilh, "Negustorii ambulanti" de M. Schisqal, 1996, "Trei Surori"de A.P. Cehov), am fost moderator la emisiunea "7 Arte" la TVR, si, ca o proba de consecventa a incapacitatii mele de a ma dedica unei singure activitati, moderator ani buni de zile la Radio Romania Cultural al emisiunii «Cafeneaua Literar-Artistica»”, declara acesta intr-un interviu acordat in aprilie 2010 Ziarului Financiar,
Modest, de o sinceritate dezarmanta, Cornel Todea marturisea in acelasi interviu ca functia de director nu a fost nicidecum impovaratoare, fiind mai degraba o sursa de bucurii… “Nu cred ca un director are dreptul sa se planga de stresul acestei activitati. Nu te constrange nimeni din afara sa fii director. Adevarat, nu e usor. Esti un servitor... O sluga la doi stapani: unul deseori extrem de tolerant si de intelept, compus din actorii, tehnicienii de la scena sau de la atelierele teatrului, functionarii de la administratia institutiei; celalalt, fidelul si fascinantul public al teatrului nostru - copiii, insotiti de parinti, rude sau de profesori -, care vine la teatru ca la o sarbatoare. Sa fii director este o sansa extraordinara. O mare sursa de bucurii, daca proiectele de pe hartii, pline de cifre si de argumente teoretice, devin spectacole, turnee, participari la festivaluri. Gestionarea unui teatru nu se desfasoara ca un zbor avantat in lumea viselor, dezlantuit de fantezia dramaturgilor, sustinut de principii ale esteticii teatrale si propulsat de inventivitatea ta manageriala. Zborul este ghidat, ca sa nu spun franat, de regulamente si de legi, de ougeuri, de hasgeuri, de hotarari ale cegeului municipal, facute, nu o data, parca impotriva lui. Ca sa razbesti n-ai nevoie sa fii doctor in management, ci in slalom prin viitura de reglementari ce apar cu o dinamica uluitoare si se schimba cu o vioiciune ametitoare”.

“Teatrul era o forma de rezistenta”

Cu alta ocazie, intr-un interviu dat national-magazin.ro, Cornel Todea remarca diferenta dintre teatrul din perioada comunista si cel de astazi. “Teatrul a avut o singura perioada de criza dupa Revolutie, nu in perioada comunista pentru ca atunci teatrul era o forma de rezistenta. Dar acum traversam un moment normal, adica sunt spectacole respectabile, sunt spectacole de-a dreptul proaste. Mi se pare un peisaj normal. Ce plicticos ar fi sa fie numai creste de munti”. In aceasta noua era, rolul povestii este important, ea fiind singura care ne poate feri de agresiuni. “Suntem facuti din plamada din care sunt facute visele... Lumea computerizata nu va putea schimba aceasta esenta a fiintei noastre. Am convingerea ca lumea povestilor este singura in masura sa ne inarmeze cu o arma de aparare fata de toate agresiunile: incredere in triumful final al adevarului, al binelui. Astfel inarmat poti traversa plin de speranta momente de restriste. Si, de cele mai multe ori, te salvezi!”.
In afara de poveste, o alta forma de rezistenta in aceste vremuri tulburi era, in opinia fostului director al Teatrului “Ion Creanga” umorul. “Ma intrebati daca «ne lipseste cumva umorul in perioada de criza». Cum sa ne lipseasca umorul, cand el se naste tocmai in situatii de criza, ca o expresie a neputintei de rezolvare a ei sau, ca o replica la tentativele de rezolvare, cu solutii de mai mare hazul... Nu umorul ne lipseste. Va asigur ca ne astepta o perioada de inflorire a lui, pe masura cresterii crizei. Avem o deosebita arta de a face, cu farmec, "haz de necaz". Si cu asta "ne-am scos". Nu din criza. Din ea se iese cu luciditate, fermitate, consecventa, competenta, vointa, spirit de sacrificiu… Conditii multe si complicate. Hazu' de necaz e mai simplu, cu mult”.

Nascut la Cluj pe 18 noiembrie 1935, Cornel Todea a absolvit cursurile Institutului National de Arta Teatrala si Cinematografica si a pus in scena peste 50 de piese de teatru la Teatrul National Bucuresti, Teatrul National Iasi, Teatrul National Cluj, Teatrul National Craiova, teatre din Bucuresti (Teatrul Mic, Teatrul Bulandra, Teatrul Nottara, Teatrul “Ion Creanga”), Teatrul din Piatra Neamt, Teatrul din Constanta. Cu peste 200 de spectacole teatru-tv regizate, emisiuni muzicale, de divertisment, filme artistice si documentare la TVR, peste 300 de talk-show-uri, regretatul regizor a obtinut numeroase premii si distinctii de recunoastere interna si internationala. La Opera Nationala Bucuresti, maestrul a montat, in stagiunea 1992 – 1993, opera pentru copii “Hänsel si Gretel” de Engelbert Humperdinck, iar in stagiunea 1999 – 2000, opera “Elixirul dragostei” de Gaetano Donizetti.

In noiembrie 2011, Cornel Todea a primit verdictul de colaborator al Securitatii din partea CNSAS, sub numele de cod "Cucu" si "Cornescu" si ar fi furnizat Securitatii informatii cu privire la mai multi oameni de televiziune, printre care Dan Jelescu, Mihai Constantinescu, Mircea Constantinescu, Valentin Platareanu, Petre Hirjovschi, Eva Dragomir, Anatol Cavlescu, Anton Iordache, Doru Segal si Mirel Iliesu. In dosarul CNSAS se precizeaza ca Todea ar fi fost "turnator" inca de la varsta de 15 ani, relatia cu Securitatea a directorului Teatrului "Ion Creanga" incepand in 1950.
Cu toate acestea, informatiile facute publice despre trecutul sau nu pot sterge mostenirea culturala lasata de Cornel Todea, omul pentru care teatrul pentru copii a fost mai presus de orice.

Trupul neinsufletit al regizorului va fi depus sambata, 1 septembrie a.c., intre orele 11.00-15.00, pe scena Salii Rapsodia de pe Lipscani nr. 53, iar inmormantarea va avea loc duminica, 2 septembrie a.c., la pranz, la Cimitirul Bellu, Aleea Artistilor.

de Alexandru Stratan - 1947 afisari
 
         
 
3.0 - 1 voturi