The Artist a rescris istoria Oscarurilor
    POZA:
   
 

The Artist a rescris istoria Oscarurilor

A 84-a editie a Premiilor Oscar a fost, cu siguranta, cea mai interesanta de pana acum. Pe langa reactiile neasteptate ale vedetelor de la Hollywood si tinutele uneori extravagante, alteori deloc potrivite pentru eveniment, editia de anul acesta ar putea intra cu usurinta in Cartea Recordurilor.

Motivul? Dupa 83 de ani, The Artist, un film mut in alb-negru, a reusit sa-si adjudece trofeul cel mare pentru cel mai bun film, performanta egalata doar de pelicula Wings, in 1929, la prima editie a Oscarurilor. Cu un buget destul de modest (20 de milioane de dolari), The Artist este, de asemenea, primul lungmetraj din afara spatiului cinematografic anglo-saxon care primeste un Oscar si cel care a inspirat tema celei de-a 84-a editie.
Scenariul filmului lui Michel Hazanavicius, un omagiu adus Hollywoodului si filmului in general, este unul cat se poate de simplu: George Valentin (Jean Dujardin), actor de filme mute cu o reputatie de invidiat, isi pierde din succes pe masura ce era filmului mut apune, luptand cu indarjire pentru a-si proteja cariera. Pana a ajunge un actor oarecare, George o cunoaste pe fermecatoarea dansatoare Peppy Miller (Bérénice Bejo), care devine rapid o actrita apreciata a filmelor vorbite. Atras in mod irezistibil de aceasta aparitie diafana, George Valentin asista neputincios la declinul propriei sale cariere, in timp ce Peppy se bucura in continuare de o ascensiune uimitoare. Aparitia filmelor cu sunet si destinul necrutator zadarnicesc pana la urma o poveste de iubire sincera si pura, transpusa intr-un decor alb-negru care transforma tragedia celor doi intr-un regal cinematografic unic. Regizorul peliculei The Artist, Michel Hazanavicius, nu crede ca filmul sau poate fi inceputul unui nou trend... „Cred ca oamenii sunt foarte curiosi sa vada stiluri diferite de a face film si cred ca exista ceva foarte modern in ideea de a explora originile cinematografiei. E multa emotie in filmul de altadata. Intr-un cuplu, de pilda, sentimentele nu se exprima cel mai bine prin cuvinte, ci prin gesturi si priviri. Limbajul e util pentru foarte multe lucruri, dar nu pentru cele mai importante dintre ele. Era filmului mut a fost ca o utopie, a fost era limbajului universal, oricine poate intelege si simti filmele acelea”, a declarat Hazanavicius pentru filmreporter.ro.
In urma succesului rasunator, producatorul filmului castigator, Harvey Weinstein, va primi Legiunea de Onoare in grad de Cavaler, una dintre cele mai inalte distinctii civile din Franta, in cadrul unei ceremonii care se va desfasura la Paris. Cu toate ca stia inca de acum cateva luni ca va primi distinctia in cauza, Weinstein i-a cerut lui Nicolas Sarkozy sa nu faca publica informatia, pentru a nu genera un conflict de interese la Hollywood: The Artist era implicat in cursa pentru Oscaruri, decernate de Academia Americana de Film. Importanta acestei distinctii pentru producatorul filmului mut este cu atat mai mare cu cat aceasta a fost primita si de Charlie Chaplin, Marlene Dietrich, Clint Eastwood, Robert De Niro sau Steven Spielberg...
Un omagiu adus regizorilor francezi de film, precum François Truffaut si Jean Renoir, filmul castigator al Oscarului din acest an a reusit sa isi treaca in palmares si trofeul pentru: Cel mai bun actor in rol principal - Jean Dujardin, Cel mai bun regizor - Michel Hazanavicius, Cea mai buna coloana sonora - Ludovic Bource, dar si Cele mai bune costume - Mark Bridges.

Un succes controversat...
Fara doar si poate, The Artist este cel mai controversat film din istoria Oscarurilor, din mai multe motive lesne de inteles: 1. este o productie franceza (asadar, europeana, dintr-o tara UE), nu americana cum au fost majoritatea filmelor care au castigat ravnitul premiu de-a lungul anilor; 2. este alb-negru, intr-o perioada in care ochelarii si filmele 3D sau cinematografele 3D-7D sunt deja banalitati adorate de cinefilii de toate varstele; 3. nu exista niciun dialog intre personajele peliculei (poate la nivel nonverbal...).
Un alt element care a atras scepticismul iubitorilor de film in privinta adjudecarii trofeului de catre The Artist a fost si un afis publicitar care promova cea mai recenta productie cinematografica a lui Dujardin, Les Infidèles (The Players). In afisul cu pricina, actorul era suprins intr-o ipostaza indecenta, „intre picioarele” unei frumoase domnisoare, imagine care isi propunea sa transmita cat mai subtil idea filmului: adulterul masculin (o viziune moderna asupra opusului misoginismului).
Cotidianul Le Parisien a speculat imediat dupa aparitia afiselor in locuri publice ca America „nu glumeste atunci cand vine vorba de acest tip de fotografii obraznice” si ca The Artist ar putea suferi prejudicii colaterale din acest motiv. Pe de alta parte, L’Express a titrat ca scandalul posterelor l-ar fi putut opri pe Dujardin in cursa catre Oscar, comparata cu o campanie politica unde toata lumea este gata sa exploateze pana si cea mai mica slabiciune a adversarului, fie ea reala sau imaginara...
Aceeasi publicatie a adus in discutie si cazul lui Gérard Depardieu, care a pierdut orice speranta in privinta castigarii premiului pentru cel mai bun actor in rolul lui Cyrano de Bergerac din cauza unei traduceri gresite a celor de la Time Magazine (din neatentie, Depardieu fusese acuzat ca ar fi „participat” la un viol, pe cand avea numai noua ani...).

de Alexandru Stratan - 1406 afisari
 
         
 
3.0 - 1 voturi