Papa Francisc, un reformist prin "umilinta"
    POZA:
   
 

Papa Francisc, un reformist prin "umilinta"

Totul a inceput cu o profetie. A continuat cu o surpriza in momentul alegerii si, ulterior, cu numeroase „iesiri din tipare“. Asa s-ar rezuma cele cateva saptamani de pontificat ale Papei Francisc I, al 266-lea Papa al Bisericii Catolice.

Pe 13 martie a.c., la al cincilea scrutin, cei 115 cardinali au reusit sa se puna de acord pentru alegerea noului Suveran Pontif, in persoana cardinalului argentinian Jose Mario Bergoglio, fost arhiepiscop de Buenos Aires si cardinal din 2001. Papa Francisc a fost protagonistul unei lungi serii de schimbari majore de imagine si de atitudine in raport cu Biserica si cutumele religioase.

Desi cardinalul Bergoglio nu dorea sa fie papa, Francisc I si-a organizat noul trai in stil propriu... O fire deschisa, intelegatoare, careia nu-i placea sa se impuna, Bergoglio si-a afirmat directia pontificatului inca de la primele cuvinte de dupa alegere: „Sunt un mare pacatos, increzator in milostenia si rabdarea lui Dumnezeu, in suferinta, accept“...

Astfel, la doar o zi dupa alegerea sa, Suveranul Pontif i-a cerut soferului sa opreasca la hotelul unde fusese cazat pana sa inceapa conclavul, pentru a-si achita personal factura. Ulterior, dupa ce a salutat multimea stransa langa Biserica „Sfantul Petru“, noul papa s-a urcat in autobuz alaturi de cardinali, si nu in limuzina blindata.

Dincolo de contactul cu oamenii, Papa Francisc I a renuntat si la tot ceea ce poate insemna „lux“. In prima faza, el a refuzat resedinta oficiala, preferand un apartament modest (casa de oaspeti a Vaticanului), a ales sa manance la cantina resedintei sale, renuntand si la masina cu sofer —inainte calatorea cu mijloacele de transport in comun si, uneori, isi gatea singur... In plus, Suveranul Pontif poarta o cruce de episcop din fier, si un inel papal nu din aur, ci din argint. Chiar si hainele, si accesoriile pe care le poarta sunt mai modeste —Francisc I renuntand si la scufia rosie purtata de Papa Benedict al XVI-lea la ceremonia de instalare, alegand una mult mai simpla, alba, hainele si incaltamintea fiind obisnuite. Aceeasi simplitate a afisat-o si atunci cand a sunat personal pentru a-si anula abonamentul la un ziar argentinian.

Un gest care a socat a fost momentul in care Suveranul Pontif a renuntat la tronul papal si a cerut sa fie inlocuit cu un scaun. De asemenea, prima sa mesa a fost sustinuta in limba italiana, si nu in latina, cum era obiceiul.

Pe lista neobisnuita a noutatilor legate de Papa Francisc I apare si sarutarea picioarele bolnavilor de SIDA sau rugaciunea cot la cot cu prostituatele. Anul acesta, in Joia Mare a catolicilor, in timpul unei mese intr-o inchisoare pentru minori, Papa a spalat si a sarutat picioarele detinutilor, continuand o traditie initiata in Buenos Aires. Ineditul situatiei a constat in prezenta a doua tinere, o catolica italianca si o musulmana de nationalitate sarba, in randul celor 12 detinuti —cu referire la gestul lui Iisus Hristos de a spala picioarele apostolilor. Astfel, este pentru prima data cand un papa asociaza femeile acestei ceremonii, o premiera fiind si efectuarea ceremoniei la Roma.

SFANTUL FRANCISC DIN ASSISI, CALAUZA SPIRITUALA A NOULUI PAPA
Atitudinea „umila“ a Papei Francisc I, sustinator al rolului Bisericii Catolice in ajutorarea celor saraci si defavorizati, este asemanatoare celei a „modelului“ sau: Sfantul Francisc din Assisi, sfantul saracilor, care a renuntat la averea familiei pentru a trai alaturi de cei mai putin avuti. El se identifica cu pacea, saracia si cu un stil de viata simplu.
Avand in minte aceasta imagine, Bergoglio a descurajat, inca de la numirea sa ca si cardinal, in 2001, obiceiul credinciosilor care cheltuiau bani pentru a merge la Roma, sumele stranse fiind donate saracilor.

Totusi, in antiteza cu blandetea si simplitatea sa, competitorul lui Benedict al XVI-lea din 2005 a avertizat inca de la inceputul pontificatului sau ca urmeaza schimbari dramatice la Vatican. Primele care s-au intrezarit au fost la nici 24 de ore de la alegere, in cadrul primului discurs oficial: nu a predicat din scaunul de episcop al Romei (simbolul puterii), ci din amvon, intocmai ca un preot; mesajul a fost unul drastic, de redirectionare a „miscarii“ Bisericii, cu trei coordonate principale: „a calatori“, „a zidi“, „a marturisi“.
La randul sau, Biserica este „chemata sa iasa din ea insasi pentru a merge catre periferii, nu doar cele geografice, ci si periferiile existentiale“. Asadar, o „schimbare puternica de stil“, dupa cum marturisea Sergio Rubin, biograful autorizat al Papei Francisc I.

O alta schimbare - de optica de aceasta data - consta in existenta unei „Biserici sarace, pentru saraci“... In plus, Suveranul Pontif sustine fraternitatea si prietenia in sanul Bisericii, se opune euthanasiei si avortului, respecta homosexualii „ca indivizi, fiinte umane” (nu a fost de acord insa cu legea adoptata in 2010 de catre guvernul argentinian, de legalizare a casatoriei intre persoanele de acelasi sex). La toate acestea se adauga si pozitiile sale conservatoare, dar si pledoariile in favoarea justitiei sociale.

PAPA FRANCISC I, ULTIMUL PAPA?
Unul dintre cei mai cunoscuti profeti ai lumii, Sfantul Malachia, a lasat sa se inteleaga faptul ca, dupa incetarea pontificatului celui de-al 99-lea papa de pe lista viitorilor papi, Biserica Catolica va trece printr-un declin major. Pe de alta parte, Nostradamus anticipa ca, in jurul anului 2017, un papa va crea scandal in Biserica Catolica. Sfarsitul acelui scandal urmand a se finaliza abia in 2020. Sfantul irlandez Malachia este si mai exact, prevazand ca al 99-lea papa va fi succedat de un ultim Suveran Pontif, al carui pontificat va duce la disparitia Romei.

Dupa „Peter the Roman“, asa cum il numeste Sfantul Malachia pe cel de-al 100-lea, catolicii ar urma sa conduca „teribila judecata“. Cu alte cuvinte, daca profetia lui Malachia se va adeveri, noul papa ar putea fi martorul sfarsitului lumii.

de Alexandru Stratan - 2277 afisari
 
         
 
3.0 - 1 voturi