Intr-o zi de sarbatoare, cand crestinii celebrau Schimbarea la Fata, ne-am propus sa-i facem o vizita regizorului Ioan Carmazan, pentru care anul acesta a inceput extrem de agitat. Motivul? L-a marcat moartea celui mai bun prieten al sau, Sergiu Nicolaescu, incinerarea acestuia si tot spectacolul ce a urmat. Ioan Carmazan a fost cel care a intervenit atunci la televiziuni pentru a calma spiritele.
Regizorul s-a mutat de cinci ani la marginea Capitalei. Locul pe care acesta si-a construit casa ii era familiar de mult, de pe vremea cand aici avea o locuinta din paianta. Cunoscut columbofil, multiplu campion national al Romaniei la toate categoriile, peste 300 de locuri I in decursul carierei, Ioan Carmazan isi tinea aici porumbeii. In momentul in care a decis sa se mute cu intreaga familie de unde locuia, respectiv in centrul Bucurestiului, regizorul a demolat vechea casa si a inceput sa caute un teren unde sa ridice o alta. Atunci cand a gasit, a facut credit la banca si asa s-a inaltat noua cladire. „Am ramas dator si in prezent“, recunoaste regizorul.
Ne-a invitat in camera „de vara“, cu peretii tapetati cu trofee, cupe si medalii de la competitiile de columbofili. Pe o masa mica zaceau foile unor scenarii la care regizorul lucreaza in prezent. De exemplu, Scara de matase a vietii, dar si filmul despre Maria Tanase, „mostenire“ de la Sergiu Nicolaescu, insa neterminat. „Scenariul este la mine pe masa.
Este scris de Denis Dinulescu si are o poveste cu care eu nu prea sunt de acord, si anume implicarea Mariei Tanase in povestile de spionaj. Am mai incercat sa estompez din ea. Pana la urma, m-am dus la sursa si am luat ultimul ei interviu. Singurul lucru real care emotioneaza este faptul ca la inmormantarea marii interprete au participat doua milioane de oameni, insiruiti de la Universitate pana la Cimitirul Bellu. Intre timp am primit sprijin din partea tuturor. Pana si Ministerul Culturii s-a implicat, prinzand filmul in bugetul institutiei. Ideea este agreata si de premierul Victor Ponta, care se arata interesat si care mi-a oferit chiar o hartie de sprijin moral“.
Cat despre fata care v-a interpreta rolul Mariei Tanase, regizorul Ioan Carmazan nu s-a hotarat inca. „De la Jojo, care mi-a trimis un montaj foto cu ea si Maria Tanase imbracata la fel pana la soprana Alexandra Coman, care e cea mai aproape de poveste, mergand pana la final, partea a doua a vietii, Angela Gheorghiu, care ar dori si ea sa faca parte din aceasta poveste. Din pacate insa, la ea este problema cu timpul, dar am stat de vorba si este posibil sa colaboram“.
Femeia cu umbrela rosie care nu e tocmai rosie
Discutiile noastre au continuat intr-un ritm firesc, dar nu banal, atingand si problema incinerarii lui Sergiu Nicolaescu, dar si povestea cu sora acestuia, Iolanda Nicolaescu. „La un moment dat, mi-a dat si mie telefon si chiar m-a amenintat. I-am spus: «Doamna, stati putin, eu chiar i-am fost prieten». Pana la urma, n-am mai vrut sa ma amestec si am iesit complet din poveste, extrem de obosit, pentru ca am incercat sa mentin un oarecare echilibru. Iar acum, in toamna, sper sa asez un bust al lui Sergiu in Parcul Izvor, pentru care am deja aprobare. Eu sunt presedinte al Uniunii Autorilor si Realizatorilor de Film din Romania (UARF), in locul lui, si dispunem de anumite fonduri, nu foarte multe, dar exista. Datoria mea morala este sa amplasez o statuie a lui Sergiu in Bucuresti“, ne povesteste Ioan Carmazan, care are niste promisiuni si de la Targu-Jiu, orasul natal al regizorului Sergiu Nicolaescu, ba chiar si de la primarul din Buftea, unde ar vrea sa mai faca un bust si sa numeasca parcul Sergiu Nicolaescu.
Imaginea marelui regizor roman este inca vie in casa lui Ioan Carmazan, care si-a amintit cum se amuzau impreuna pe marginea titlurilor din ziare. Exemplu: „Nicolaescu a luat 28 de miliarde. Banii acestia i-a luat, de fapt, Media Pro. Nicolaescu si-a luat contractul de regizor, care este intre 400 si 800 de milioane. Si banii respectivi nu-i baga in buzunar. Trebuia sa-i justifice cumva. Dar presa asta nota“.
Am aflat ca sotia lui Sergiu Nicolaescu nu era impacata cu celebritatea sotului sau, dorind mereu sa ramana undeva in umbra. „Ea este un om oarecum delicat. La ziua mea a venit si mi-a facut o surpriza, si anume mi-a daruit stiloul lui Sergiu, spunandu-mi: «Nu e nou, dar stiu ca voi ati fost prieteni. Poate vei scrie cu el un scenariu». Pana la urma, a stat 17-18 ani cu Sergiu“. Spre batranete, Nicolaescu a inceput sa picteze marea. A deschis o expozitie cu tablourile sale in holul Senatului si a vandut aproape tot. „Din seria aceea am luat si eu unul, numit Vascul, pentru ca mi-a placut, dar nu l-am intrebat niciodata cu cat vinde lucrarile, pentru ca ar fi fost un lucru jenant. Ulterior, mi-a placut Femeia cu umbrela rosie. De fapt, umbrela nu este chiar rosie si mi-a zis ca nu poate pune rosu. Era o copie dupa un tablou al lui Monet, Femeia cu umbrela. Pana la urma, l-am convins sa mi-l dea mie“.
Autoportretul a ramas neterminat
Povestea Autoportretului lui Sergiu Nicolaescu nu scapa nici ea depanata in tuse „pictate“ de prietenul sau… „Eram, la un moment dat, la mare si el a inceput sa picteze. Era Mircea, nu stiu, dar mi s-a parut usor nerealist, deoarece avea fata neterminata. Si am zis sa-l iau. Initial, el a refuzat, pe motiv ca tabloul este neterminat, dupa care a cedat si, daruindu-mi-l, a scris pe el «Autoportret neterminat». Era destul de scrupulos in tot ceea ce facea. Cineva mi-a facut odata o oferta considerabila, numai ca este vorba despre amintiri, iar acestea nu se negociaza. Sunt lucruri mai speciale. In ultima perioada, Sergiu a pictat niste maci. Eu l-am adus aici, iar el a vazut aceste flori si apoi a inceput sa le picteze. Mi se pare ca tablourile acelea sunt pe undeva, pe la casa lui, la mare. Sunt tablouri foarte mari. Asteptam sa picteze si unul mai mic, sa pot sa-mi iau si eu unul…“, isi aminteste regizorul Carmazan.
Dupa un tur al tablourilor si al casei pline cu fotografii de familie, momentele importante din viata si din filmele care, la randul lor, i-au incununat viata, revenim in camera in care stralucesc medaliile. „Pe vremea cand eram mic, tatal meu avea cai, porumbei… Si imi amintesc ca, atunci cand intram in grajd, pe jos, intr-un colt, statea o porumbita alba cu coada infoiata, iar eu ma jucam cu ea. Tata avea si doua iepe, pursange arab, pe care le punea la sareta, dupa care pleca inapoi la Calacea. Din povestile lui tin minte ca, pe la vreo doi ani, mi-a cantat Luta Ionita, un personaj celebru din zona Banatului, pentru care simt o nostalgie incomensurabila. Asadar, m-am nascut intre porumbei, gaini si cai, la Satchinez (satul lui Pavel Chinezul), iar cand aveam trei ani, familia mea s-a intors la Bocsa, de unde era tata si unde am avut porumbei pana am plecat la studii. Am facut Facultatea de Matematica. Si mai departe, cand am terminat Regia, toata lumea mi-a spus ca nu voi putea profesa, deoarece tata nu a fost membru de partid, fiind numit legionar, si nici daca nu ma voi inscrie in partid. Asa ca m-am apucat sa cresc porumbei, iar in paralel scriam scenarii. Cu ajutorul lui Dumnezeu am debutat cu un film despre comunisti, despre muncitori. Tapinarii erau toti comunisti, iar eu, cand am intrat in preproductie, am facut asa cum stiam, de parca tata mi-ar fi dat banii. Cand l-au vazut, au zis ca e o capodopera“.
Pentru Ioan Carmazan cresterea porumbeilor este o pasiune care s-a transformat, de-a lungul timpului, in afacere, iar acum toata lumea doreste sa aiba cate un exemplar de la el. „Iar asta nu pentru ca sunt regizor de film, deoarece nu toata lumea stie ce-i profesia aceasta“, incheie regizorul.