Cristi Puiu nu a acceptat premiile de la Gopo

Oaspetii de la Gala Premiilor Gopo 2012 pozeaza fericiti la panoul instalat in aer liber, in tinute elegante, o traditie anuala ce confera un farmec copilaresc reprezentantilor elitei  cinematografiei romanesti.

Ajunsa la cea de-a sasea editie, Gala Premiilor Gopo a fost transmisa, in direct, la Pro Cinema. Incepand cu momentul sosirii invitatilor pe covorul rosu, a putut fi urmarita si pe www.premiilegopo.ro si www.procinema.ro, dar si pe cea mai mare mediafatada din Romania, Cocor Media Channel.
Regulile de participare la aceasta gala au fost clar stabilite de organizatori, cu o saptamana inainte de eveniment: tinuta de gala obligatorie, sosirea invitatilor pe covorul rosu fiind programata pentru ora 18.30, anuntand existenta unui spatiu special amenajat, in care jurnalistii puteau realiza scurte interviuri, fotografii sau transmisiuni in direct cu vedetele prezente. Accesul pe covorul rosu a fost permis pana la ora 19.00, aceasta fiind si ora intrarii in direct, iar gala propriu-zisa a inceput la ora 20.00. Organizatorii s-au pregatit intens pentru ca evenimentul sa-si respecte tinuta de clasa, dovedind din nou rafinament si eleganta.
Pe masura ce spatiul in care urmeaza sa se desfasoare evenimentul se aglomereaza, emotiile isi fac si ele simtita prezenta. Apare si Amalia Enache alaturi de coprezentatorul ei, Mircea Solcanu, in timp ce autoturismele marca Dacia Duster, care vor aduce invitatii la covorul rosu, sunt pregatite de actiune…
Incepe transmisia in direct! Muzica este data putin mai tare. Incepe agitatia. Sunetistii fac ultimele pregatiri, verificand microfoanele. „Rosu pentru direct, microfonul albastru... Ai casca?“, se aud conversatiile dintre ei. Vremea nu pare de partea celor care incep vizibil sa tremure de frig – afara nu este tocmai confortabil de stat cu umerii goi sau cu rochie de gala...
Inauntru, alte doua panouri unde se fac poze. La scena, regizorul Tudor Giurgiu discuta cu operatorii de imagine - defectele meseriei. Regizorul conduce Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc (AFPR), organizatorul Galei Gopo. Din sala sunt adusi Cheloo si Ombladon, de la trupa Parazitii, „cu escorta”, formata din mai multi oameni din organizare, la unul dintre panourile interioare, pentru a realiza fotografii. Se pare ca ei reusisera sa-i fenteze pe jurnalistii care stateau afara, la covorul rosu. Pe fata lor se citeste nedumerire si crispare. In scurt timp isi face aparitia si Mihai Margineanu, impreuna cu fiica sa, iar Parazitii devin mai sociabili: „Margineanu, stam si noi cu tine ca aici nimeni nu vorbeste cu noi!”, ii spune Ombladon artistului. Atmosfera se detensioneaza incetul cu incetul si devine familiara. Sala este aproape neincapatoare, iar spectacolul, prezentat de Andi Moisescu, incepe. Rezultatul, mai mult decat surprinzator…
La ora programata, toti invitatii sunt in sala. Regizorul Cristi Puiu este marele castigator al serii, luand trei trofee pentru filmul Aurora: Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu si Cel mai bun regizor. Sala aplauda un nume care a devenit, practic, o emblema a cinematografiei romanesti… Dar Cristi Puiu a refuzat sa vina la decernarea premiilor ca sa-si ridice onorurile. „Exista un precedent inaintea lui Cristi Puiu, cel al lui Mircea Daneliuc, care a refuzat si el sa primeasca un mare premiu acum vreo zece ani. Probabil ca i-a urmat exemplul. Pe mine m-au dezamagit premiile principale. Dupa parerea mea, pentru Cristi Puiu, acest film gigantic si ingrozitor de plictisitor nu a insemnat catusi de putin un pas inainte. El a marcat splendid o «moarte a Domnului Lazarescu»”, a declarat pentru revista VIP cunoscutul critic de film Tudor Caranfil. „A da marele premiu, si cel de regie si cel de scenariu, unui film care are scenariul complet dezarticulat, inseamna un lucru prost. Este un premiu care vulnerabilizeaza ideea noului val, sugereaza ca valul se cam termina. El a avut o colaborare benefica cu Razvan Radulescu, impreuna cu care scria scenariile. Acum a scris de unul singur si i s-a dat si premiu pentru lucrul acesta. De aici provine pasul in spate de care va spuneam”, a declarat domnul Caranfil, care este surprins de faptul ca Anca Damian nu a fost remarcata pentru regia productiei Crulic – Drumul spre dincolo. Potrivit criticului, acesta era filmul care trebuia sa capteze atentia. Lungmetrajul de animație, scris, produs și regizat de Anca Damian, a obținut statuetele pentru Cea mai buna muzica originala (Piotr Dziubek), precum și pentru Cel mai bun sunet (Piotr Witkowski, Sebastian Wlodarczyk). „Ceea ce era absolut obligatoriu era sa nu-l scoata de la sectiunea Documentar, unde l-am inscris si de unde juriul l-a exclus. Am fost dezamagita de faptul ca nu au fost numiti la Tanara speranta animatorii care sunt sperante ale animatiei romanesti. M-am bucurat ca baietii din Polonia, care au facut sunetul si muzica, au luat premii la Gopo, dar aceste lucruri sunt complementare si au functionat intr-un intreg si intregul era predominant. Ca nu m-au nominalizat la regie, ar trebui sa treaca multa apa pe Dambovita ca sa accepte o femeie in domeniul regiei”, a declarat pentru revista VIP Anca Damian.

Florin Serban: „Aceste premii sunt necesare”
De cealalta parte, am obtinut o declaratie si din partea regizorului Florin Serban, castigatorul marelui premiu in anul 2011 cu filmul  Eu cand vreau sa fluier, fluier, cel care a facut parte din juriul de selectie al filmelor propuse spre jurizare, si care este de parere ca filmul neindreptatit al serii a fost Loverboy, care, dupa parerea acestuia, merita mai multa atentie. Eu nu pot sa comentez atitudinea si alegerea lui Cristi Puiu. Consider ca aceste premii sunt necesare, chiar daca cateodata ne multumesc, alteori ne nemultumesc sau au scapari, cred ca este o traditie. Crulic este un produs de o inalta valoare cinematografica si de calitate. Valoarea lui documentara este discutabila, pentru ca are si elemente de fictiune”, spune regizorul.
Pana la inchiderea editiei, Cristi Puiu nu a putut fi contactat, in schimb, sotia acestuia, Anca Puiu, ne-a confirmat faptul ca acesta nu a vrut sa vina sa-si ridice premiul si nu a vrut sa puna la dispozitie imagini din film pentru Gopo. „Nu ne-am asociat cu Premiile Gopo niciodata. De ce s-o facem acum? Regulamentul spune ca toate filmele care au fost in cinema sa fie inscrise automat. Pentru noi, Premiile Gopo nu reprezinta nimic, e vorba despre o statueta de bronz si... cam atat“, a declarat Anca Puiu.
de Anca Lapusneanu - 3089 afisari
 
         
 
4.0 - 2 voturi