Un proiect de succes aduce sute de tineri la Ateneu
    POZA:
 
 

Un proiect de succes aduce sute de tineri la Ateneu

Din data: 22 Ianuarie 2011 ora : 16:20:55
Cel putin 1.400 de oameni s-au inghesuit duminica trecuta pe scarile, culoarele, chiar si pe scena Ateneului, pentru a asculta “Anotimpurile” lui Antonio Vivaldi. Marea parte a publicului a fost formata din copii si adolescenti, veniti cu clasa chiar si din Constanta, ca sa-l vada pe maestrul Ilarion Ionescu–Galati dirijind Orchestra Filarmonicii “George Enescu”. Totul, gratie proiectului “Clasic e fantastic”, sectiunea “Educativele mari”.

Sala mare a Ateneului a dovedit, duminica trecuta, ca este mult prea mica. Cu o capacitate maxima de 800 de locuri, in Ateneu s-au strans cel putin 1.400 de oameni, conform estimarilor muzicologului Cristina Sarbu, initiator al acestui proiect, numit “Clasic e fantastic - Educativele mari”. Oamenii au stat inghesuiti intre randurile de scaune, pe scarile de la iesire, ba chiar si pe scena. Pentru a le face loc tinerilor, adultii au iesit din sala si au stat pe hol. O femeie a plecat in pasi de dans, facand piruete pe fragmentul de deschidere a concertului. De pe hol, le striga copiilor, care stateau in partea de jos a scarilor de acces in Sala Mare, sa faca liniste si sa asculte cu atentie.

Organizatorii ne-au spus ca nu a fost nicidecum o surpriza sa vada cum un concert de la Ateneu este la fel de popular precum unul la care se dau gratis mici si bere. Si-au facut asteptarile dupa succesul extraordinar pe care l-a avut primul spectacol din aceasta serie a “Educativelor mari”, dirijat de Horia Andreescu. Si atunci, au venit sute de copii, iar maestrul Andreescu a stiut cum sa le capteze atentia. A vorbit cu ei, s-a instalat o interactiune permanenta intre el si tineri, ne-au mai explicat organizatorii.

Excursie culturala cu clasa
Copii din Bucuresti si din provincie au venit, si de aceasta data, ca in excursie, cu autocarele la Ateneu. Maestrul Ilarion Ionescu-Galati nu si-a lasat orchestra sa inceapa “Anotimpurile”, pana nu s-a asigurat ca toata lumea era acolo in cunostinta de cauza. Din aproape in aproape, le-a prezentat copiilor si adultilor care ii insoteau istoricul Ateneului, le-a vorbit despre Antonio Vivaldi si le-a explicat minunatia din spatele “Anotimpurilor”. Cand a ajuns cu prezentarea la Paganini, virtuos al viorii precum Vivaldi, dirijorul Ionescu-Galati s-a oprit in mijlocul propozitiei si i-a intrebat pe cei din sala daca stiu cine e Niccolo Paganini. “Daaaa”, au raspuns in cor, ca la scoala, copiii.

“Nu se aude nimic. Sonorizarea e foarte proasta”, se plangeau doua femei, care stateau in picioare langa scena. Ca multi alti spectatori de acolo, din cauza aglomeratiei, priveau doar in sus. “In loc sa cante odata...”, soptea o alta femeie, nemultumita ca dirijorul tine o lectie pentru profanii din sala, in loc sa dea tonul pentru Vivaldi. La finalul explicatiilor, Ilarion Ionescu-Galati le-a promis copiilor: “Daca sunteti cuminti si ascultati in liniste, la sfarsit o sa cantam si un concert de patru viori”. Inainte de a se intoarce cu fata la orchestra, dirijorul i-a rugat pe cei prezenti, mai ales pe cei tineri, sa le vorbeasca si ei celor pe care ii cunosc despre Ateneu. “Sa popularizati, pentru ca avem nevoie de dvs.”

Garderoba, mutata pe scena
Un barbat imbracat cu un costum foarte elegant era aproape in afara salii. Asculta “Iarna”, concertul care a deschis spectacolul, studiind frescele de pe tavan. Langa el, un baiat de vreo 14 ani, care nu si-a lasat la garderoba geaca, ne lasa sa citim un deja clasic aforism urban: “De puta madre”. De fapt, foarte multe persoane care au sufocat Ateneul de dragul lui Vivaldi nu au trecut pe la garderoba. Asa s-a facut ca, in coltul din dreapta al scenei, era un morman de geci si paltoane.

“E macel acolo inauntru. Ca la romani, am lasat fara intrare si uite, n-au loc nici sa respire”, ni s-a plans un angajat al Ateneului. Responsabilii de eveniment ne asigura ca succesul uluitor pe care l-a avut concertul “Anotimpurile in muzica” nu are legatura cu faptul ca intrarea a fost libera. “In niciun caz nu e doar asta”, a subliniat muzicologul Cristina Sarbu. Organizarea viitoarelor concerte va fi putin diferita, pentru ca un asemenea eveniment cultural sa fie mai disciplinat. Conform unor surse din cadrul Filarmonicii “George Enescu”, se intentioneaza sa fie puse in vanzare bilete, care vor costa, cel mai probabil, cinci lei. Numai adultii vor trebui sa le cumpere, pentru a avea loc asigurat. Elevii si studentii vor continua sa aiba intrarea libera.

10.000 de tineri la Ateneu si Conservator
In afara “Educativelor mari”, care se adreseaza tinerilor cu varste cuprinse intre 10 si 20 de ani, exista si niste “Educative mici”. Cu o zi inaintea “Anotimpurilor in muzica”, “Educativele mici” le-au prezentat copiilor de 4-10 ani copilaria lui Mozart. Impreuna, ele formeaza proiectul educational de muzica clasica, destinat copiilor si tinerilor, “Clasic e fantastic”, sprijinit de Clock Advertising, Filarmonica “George Enescu” si Universitatea Nationala de Muzica. Scopul nu este doar de a-i aduce pe tineri in sala Ateneului, ci si pe scena lui. Asa s-a facut ca solistii fiecaruia din cele patru concerte ale lui Vivaldi (“Primavara”, “Vara”, “Toamna” si “Iarna”) au fost, dupa cum i-a prezentat Ilarion Ionescu-Galati, “tineri extrem de talentati, de mare viitor”: Simina Croitoru, Francesco Ionascu, Ioana Goicea si Valentin Serban. “Clasic e fantastic” este o premiera pentru Romania, dar o traditie pentru tarile occidentale, unde institutiile de cultura deruleaza de mult astfel de proiecte. Scopul pentru stagiunea 2010-2011 este de a aduce la Ateneu si la Conservator 10.000 de copii si tineri, care, foarte important, sa nu fie doar din Capitala.
de Alina Matis - 909 afisari
 
         
 
3.5 - 4 voturi
 

Alte evenimente

Arhiva Ultima Ora