CU LICEENII LA FILM
Cum crește viitoarea generatie de cinefili. Programul "Educatie prin imagine"

Suntem ca un disc zgariat atunci cand vorbim intruna despre invatamantul romanesc, turism, ecologie, politica etc. Ni se pare ca nimic nu mai merge in tara asta și ca totul se duce de rapa, ca nu mai e nimic bun și ca trebuie sa plecam de aici neaparat și cat mai repede, daca avem ocazia. Dimpotriva; vreau sa demonstrez ca nu e chiar totul rau in Romania și ca exista totuși oameni care nu numai ca incearca sa scoata cate ceva la lumina, dar chiar reușesc sa o faca.

Unii dintre acești oameni au initiat in 2009 un proiect inedit in invatamantul romanesc, aducandu-le liceenilor L’education à l’image, proiect facut in colaborare cu Ambasada Frantei in Romania, Societatea Culturala Next și Vanina Vignal, cineast francez, membru Association des Cinéastes documentaristes de France (ADDOC), cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei (Romania) și ACRIF (Association des cinémas de recherche d'Ile-de-France).

In Franta, educatia prin imagine se practica de multi ani incoace, incepand de la gradinita. Insa, in Romania, proiectul care se numeste chiar așa, Education à l’image, ii vizeaza deocamdata doar pe elevii de liceu. Eu insami fiind eleva de liceu, in ultimul an, particip inca din clasa a IX-a la acest proiect și pot spune cumva din interior despre ce e vorba.

Ce ? Education à l’image e o forma originala și flexibila a pedagogiei moderne, prietenoasa, complet nonconformista, fara insa a depași un necesar al invatarii. Aceasta se pliaza pe nevoile și interesele elevilor de secol XXI, satisfacandu-le curiozitatea in ceea ce privește arta vizuala și, in special, arta cinematografica. Organizatorii acestui proiect și-au propus sa faca din elevi un public avizat și activ de film, oferindu-le acestora instrumente de baza pentru interpretarea limbajului specific cinematografiei (atat din punct de vedere artistic, cat si tehnic).

Cum? Este vorba despre un proiect extrem de amplu și de indraznet, care se practica in Romania de relativ putin timp, in Franta și in alte tari europene el fiind deja cu traditie. Proiectul ii scoate pe liceeni și pe profesorii lor din școala și ii aduce la cinema, oferindu-le locul și atmosfera ideala pentru a acumula cunoștinte de arta vizuala.

Lucrurile se petrec in felul urmator: la proiect participa deocamdata 19 licee din București și unul din Alexandria. Organizatorii aleg trei filme esentiale din istoria cinematografiei, dintre care unul francez, unul romanesc, iar al treilea de alta origine (pana acum au fost proiectate filme americane, britanice sau italiene). Inainte de proiectia propriu-zisa, profesorii coordonatori initiaza in clasa dezbateri despre film, discuta despre epoca in care a fost facut, curentul din care filmul face parte, context istoric, referinte culturale și livrești incorporate in film, despre actori și regizor, metode tehnice de realizare, dar și alte detalii semnificative care sa-i ajute pe elevi sa inteleaga nu doar filmul in sine, ci și tot ceea ce tine de realizarea lui. Abia apoi se fac proiectii in salile de cinema partenere (Cinema „Elvira Popescu”, Cinema Studio, Cinemateca Eforie, Cinemateca Union, Cinema Europa și Noul Cinematograf al Regizorului Roman, toate din București). Dupa film, are loc, de fiecare data, cate-o dezbatere cu un expert. Este vorba fie de un cineast care a lucrat cu echipa de realizare a acelui film (in cazul celor romanești), fie de un critic de film, un scenarist, un regizor etc.

Trebuie inteleasa de la inceput utilitatea acestor cursuri. Nu e nicidecum vorba de vizionarea unor filme și atat. Dezbaterile te invata, in primul rand, sa pui la indoiala aparentele, te indeamna sa cercetezi de unul singur ceea ce te intereseaza, sa analizezi, sa-ti pui intrebari, sa explorezi și sa intelegi ce inseamna filme de autor, sa asculti muzica/zgomotul/dialogurile care le insotesc. Tocmai in asta consta principalul atu al invatarii prin imagine. Aceasta din urma te determina sa fii circumspect fata de ceea ce ti se servește de-a gata, sa fii critic la adresa opiniilor celorlalti și sa poti analiza pertinent, de unul singur, informatia vizuala și nu numai vizuala, cu care ești bombardat zi de zi.

Acest gen de educatie te elibereaza de propriile temeri și prejudecati, insuflandu-ti incredere in fortele proprii, dar iti ofera și o noua perspectiva asupra relatiei elev-profesor. Cu Education à l’image, profesorii invata, de cele mai multe ori, impreuna cu elevii lor, fapt ce elimina barierele psihologice și emotionale dintre cele doua parti, aducand beneficii amandurora. Elevii devin mai interesati, invata mai rapid și mai eficient, odata ce profesorul coboara de la catedra renuntand la atitudinea de superioritate, și participa alaturi de clasa la dezbateri, intr-un cadru mai putin formal, ba chiar prietenos.

Cine? Incepand cu primele proiectii și pana in ziua de azi, au venit sa discute cu noi oameni care au știut cum sa ne caștige interesul și admiratia. Printre aceștia se numara:

Andrei Gorzo, critic de film, jurnalist, lector universitar și traducator.
A studiat la Universitatea Nationala de Arta Teatrala și Cinematografica „I.L. Caragiale" din Bucuresti (UNATC) și la New York University. In prezent, cerceteaza și preda, la UNATC, istoria cinematografului și a ideilor despre cinema, semneaza cronici de film in revistele Dilema veche și 24-FUN și e implicat (in calitate de director artistic) in organizarea Festivalului International de Scurt și Mediumetraj NexT. A publicat, in 2009, o culegere de articole, intitulata Bunul, raul și uratul in cinema, la Editura Polirom.

Tudor Jurgiu, regizor
Absolvent al UNATC. Scurtmetrajul sau Nunta lui Oli a fost selectat la multe festivaluri și a luat cateva premii (Cel mai bun scurtmetraj la Leeds – UK, Cel mai bun scurtmetraj la Gala Premiilor Gopo – 2010). In 2013, a luat premiul trei in sectiunea Cinefondation a Festivalului International de Film de la Cannes cu scurtmetrajul In acvariu. Tot in 2013, termina primul sau lungmetraj, Cainele Japonez. Recent, a caștigat, cu filmul In acvariu, premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj la cea de-a 11-a editie a Festivalului de la Zagreb, in perioada 20 - 27 octombrie 2013.

Iulia Rugina, regizoare, scenarista, scenografa
A studiat la Universitatea Nationala de Arta Teatrala și Cinematografica „I.L. Caragiale" din Bucuresti, a realizat mai multe scurtmetraje și mediumetraje. Debuteaza in 2013 in regia de lungmetraj, cu filmul Love Building.

Raluca Mirescu Ungureanu, regizoare, scenarista
A absolvit sectia regie de film a UNATC. In timpul facultatii a regizat trei scurtmetraje și un documentar. Dupa absolvire, a lucrat ca regizor secund pentru lungmetrajele Restul e tacere și Closer to the Moon, semnate de reputatul Nae Caranfil. In 2011 a regizat spoturi TV și a scris scenariul de la scurtmetrajul Un alt Craciun, in regia lui Tudor Giurgiu.

Florin Barbu, critic de film
Este realizatorul emisiunii Cinemas de pe B1 TV, membru in juriul Gopo 2009 si 2011, membru in juriul Festivalului de Film de la Iași.

Yvonne Irimescu
Coordonator al Societatii Culturale NexT si al Festivalului de scurtmetraj Next, create in memoria lui Crisitan Nemescu si Andrei Toncu, cineaști morti prematur intr-un groaznic accident rutier, in 2006.

Entuziasta și pasionata, Yvonne Irimescu continua sa sustina consecvent Education à l’image. Deși are in spate o experienta de admirat, omul de legatura pentru toti cei implicati in proiectul Education a l’image, Yvonne știe sa coboare la nivelul unui incepator atunci cand vorbește despre cinematografie. Intalnirea noastra a avut loc la dezbaterea despre filmul California Dreamina, cu regizorul caruia, Cristian Nemescu, a facut echipa.

Cine au fost initiatorii proiectului și ce licee participa?
Programul Education à l’image a fost initiat de Ambasada Frantei la București, ca urmare a discutiilor avute in septembrie 2008 cu o serie de cineaști romani, in cadrul evenimentului Journées franco-roumaines de l’audiovisuel.
Proiectul a fost demarat la inceputul anului școlar 2009-2010, cu sprijinul ACRIF (Association des cinémas de recherche d’Ile-de-France – o organizatie care administreaza programul omolog in Ile-de-France), și de atunci este organizat de Societatea Culturala NexT in parteneriat cu Institutul Francez din București.

In anul pilot au fost inscriși in program 18 profesori și 480 de elevi din 8 licee; programul a crescut progresiv, astfel incat in cel de-al cincilea an de activitate (anul școlar 2013-2014), sunt inscriși in program 42 de profesori și peste 1.700 de elevi din 20 de licee (creșterea fiind restrictionata in acest moment de nivelul finantarilor obtinute).

Pentru moment, programul se desfașoara doar in București și la Liceul Pedagogic „Mircea Scarlat” din Alexandria.

Care este partea dumneavoastra preferata din L’ education à l'image?
Intalnirile cu elevii, de departe. In primul an al programului am asistat la aproape toate intalnirile pe care elevii le-au avut dupa proiectii cu cineaștii invitati. Deși aveam o idee vaga despre relatia adolescentilor cu filmele de arta și filmele romanești (oarecum de inteles la varsta lor, pana la un punct), recunosc ca au fost momente in care realitatea s-a dovedit mai dura decat ma așteptam. Marea satisfactie pentru mine, in programul acesta, a fost sa asist la schimbarea de atitudine a elevilor, de-a lungul anului școlar, in urma intalnirii cu cele trei filme din program și a discutiilor aferente, sau uneori chiar sub ochii mei, pe parcursul intalnirii de o ora cu cineastul invitat. Am avut adeseori impresia ca privesc niște oameni in fata carora s-a deschis o ușa de existenta careia nici nu știau. Și ca ce era dincolo de ușa aceasta li se parea demn de atentia – foarte capricioasa – a cuiva de 16 ani.

Care au fost problemele pe care le-ati avut in realizarea acestui proiect?
Strangerea fondurilor pentru proiecte culturale e intotdeauna o poveste lunga și complicata. Pana acum, finantatorii proiectului au fost  Ambasada Frantei / Institutul Francez și Centrul National al Cinematografiei. Ne aflam insa in punctul in care, pentru a permite programului sa creasca in continuare, e nevoie de surse suplimentare.
De asemenea, deși programul a capatat vechime, de curand ne lovim de rezistenta din partea unor directori de licee, care sunt de parere ca acest gen de programe nu are ce cauta in timpul orelor de curs/programa școlara. Speram insa ca in curand sa avem aprobarea și recunoașterea din partea Ministerului Educatiei Nationale.

Care sunt perspectivele acestui proiect in Romania?
In conditiile in care educatia artistica lipsește aproape complet din invatamantul postgimnazial și mai ales tinand cont de faptul ca educatia audio-vizuala lipsește cu desavarșire din programa școlara (intr-o epoca in care comunicarea este eminamente audio-vizuala), cred ca programele de genul acestuia sunt esentiale pentru educatia tinerilor. In mod ideal, proiectul acesta (și altele similare) va fi recunoscut de Ministerul Educatiei Nationale și iși va schimba statutul din program educativ "tolerat" și pentru care se face o exceptie, intr-un program oficial, curent. Pe termen mediu și lung, ne dorim foarte mult ca acest proiect sa fie extins la nivel national.

Profesori implicati
Acest program ar fi fost imposibil fara implicarea unor profesori inimoși și deschiși inovatiilor in procesul educational, a oamenilor care inteleg importanta culturii, implicit a artei cinematografice, in dezvoltarea elevilor lor. De multe ori, jertfind din timpul personal, lupta intalnind piedici administrative și se incapataneaza sa asigure continuitatea acestui program in liceele in care lucreaza. La Colegiul National Mihai Eminescu, profesoara Mihaela Cosma ii calauzește pe elevii ei și sunt sigura ca cei mai multi, atunci cand se vor uita la un film, iși vor aminti de dezbaterile à la maniére de l’education à l’image.

de Catalina Balan - 3935 afisari
 
         
 
4.0 - 2 voturi