Cronica de film: Excuse moi? Indragostitii raman in viata
    POZA:

Din data: 13 Martie 2014 ora : 13:36:27
Profesorul meu de literatura universala de la Facultatea de Jurnalism, din Bucuresti, Romania, Universitatea Hyperion, spunea odata, pe vremea cand acesta traia pentru noi si noi studiam cu el opera lui William Shakespeare: "La finalul piesei Romeo si Julieta, rolurile lor se inverseaza. Romeo devine Julieta, iar Julieta, Romeo" (Arie Grunberg Matache). Si asta pentru ca Julieta moare din cauza ranii provocate de pumnal (sinucidere specifica barbatilor) si Romeo cu otrava (metoda folosita de femei).

Cu acest flash din memoria mea voi incepe sa-mi astern gandurile in urma vizionarii de saptamana aceasta a filmului "Only lovers left alive", pe care romanii l-au tradus "Indragostitii mor ultimii”. Filmul, pe care autorul a vrut sa-l numeasca "Numai indragostitii raman in viata", pare sa aiba la baza povestea de dragoste, universala, a lui Romeo si a Julietei, cu multe referiri culturale. Scenariul si regia sunt semnate de Jim Jarmusch.

Adam (Tom Hiddleston) si Eva (Tilda Swinton) sunt cei care formeaza un cuplu si care ne dau o lectie de iubire in acest film. Adam este muzician, "ticalosul romantic sinucigas", cum il numeste Marlowe, cel care spune ca a scris Hamlet. Ne duce cu gandul la Shakespeare, pentru ca Christopher Marlowe a fost un poet si un dramaturg din epoca elisabetana care a avut influenta considerabila asupra operei lui Shakespeare, cu precadere la Hamlet. Deci Shakespeare e un Marlowe reincarnat…Am putea deduce si asta. Mintea noastra nu are granite.

Adam este un artist de muzica rock, foarte talentat si nefericit. Asta pana cand Eva, sotia lui de-a lungul secolelor, ce locuia departe de el, in alta tara, decide sa se mute la el.

Tot ea descopera un pistol cu un glonte din lemn, pe care Adam il pregatise atunci cand era in depresie...

Din lemn? Da. Pentru ca personajele sunt vampiri. Iar vampirii, conform credintei populare, mor daca isi infig un tarus in inima. Dar asta este doar o treaba de "marketing" a filmului. Varianta romantica, Adam si Eva sunt, de fapt, Romeo si Julieta, tiparul indragostitilor a caror ratiune de a trai este doar iubirea…

Avem de-a face cu o Julieta mai puternica psihic decat cea a lui Shakespeare, “mai barbata”, cum se spune in Caragiale, si cu un Romeo anxios si sentimental. Asa cum spuneam la inceput, rolurile femeii si a barbatului se inverseaza intre ele.

Trimiterea la vampirism se face din primele cadre. Aflam ca Adam iubeste noroiul si vorbeste despre artisti din alta epoca, unul care a compus chiar muzica funebra etc. Mai tarziu, il vedem ca se aprovizioneaza cu sange Grupa 0 de la un spital… Plateste o avere pentru asta, de fiecare data… de unde deducem ca artistul e un fel de “star rock”, care n-are probleme cu banii.

Avem de-a face cu evolutia muzicii de la cea clasica la rock, Adam devenind un compozitor genial odata cu aceasta succesiune de etape si de evolutii. Nu putem sa ramanem indifereti la coloana sonora a filmului care este, de fapt, una foarte apreciata de public.

Tot filmul abordeaza si fenomenul piraterie, cu care se confrunta toti muzicienii din ziua de azi. Muzica lui Adam se aude in lumea intreaga, fara ca el sa aiba habar… melodiile ii sunt sustrase din casa de un amic si vandute mai departe…

Si, in cele din urma, aflam ca gloria nu este pentru cei buni. Adam asculta o cantareata intr-un bar, care i se pare fenomenala. “Este foarte talentata. O sa aiba succes”, spune Eva, la care Adam reproseaza: “Sper ca nu. E prea buna pentru asta”…

Scena de final este si cea memorabila - dupa cum si titlul filmului ne anunta asta. Ne asteptam din momentul in care ne asezam pe scaun cu popcornul in brate, ca cineva sa moara la final: indragostitii, cine altcineva. Deducem asta din titlu.

Doi zombi discuta despre oameni ca despre niste zombi mai rai decat ei. Dialogul suna cam asa: "sangele uman contine 82% apa". "Au inceput deja razboaiele pentru apa sau ei sunt inca la petrol?", "Da, au inceput deja", “Isi vor da seama deja cand e prea tarziu. Cat la suta din corpul uman este apa?”. “55 la 60%”. “Si ce suprafata ocupa apa pe Pamant?”,“Pana la 70% oceanul... si apoi sunt lacurile, raurile...”. Deci oamenii se omoara pentru apa, care se gaseste acum din plin pe planeta.

Revenim la eroii nostri, Eva si Adam, morti de foame, fara putere, fara provizii, care se intreaba tot mai clar daca acesta este sfarsitul lor. Dupa ce bea o ultima picatura de sange din sticluta pe care le-o daduse Marlowe inainte sa moara, Eva isi centreaza atentia pe un cuplu de tineri indragostiti care apar sarutandu-se pe terasa blocului. “Spune-mi acum despre teoria relativitatii cuantice, actiunea infricosatoare a lui Einstein de la distanta”, intervine Eva. “Nu e o teorie. E demonstrata”, ii spune Adam. Si incepe sa-i explice ca atunci cand separi doua particule incolacite, pentru a le muta pe ambele departe una de celalalta, si o duci pe una chiar la capatul universului… Daca afectam sau o modificam pe una dintre ele, cealalta va fi identic afectata sau modificata”, apoi, cei doi indragostiti aleg sa traiasca, dar cu pretul mortii altor indragostiti, pe care moartea ii va desparti.

Replica de trecere de la Eva la cei doi tineri, inainte sa le bea sangele, este politicoasa si cinica, in acelasi timp: “Excuse moi?”.

de Anca Lapusneanu - 1831 afisari

4.0 - 2 voturi