Intr-un dosar despre cineastii romani, realizat anul trecut, Cristi Puiu
imi punea o intrebare pertinenta, in stilul sau, framantat fiind de
viitorul incetosat al cinematografului: “Oare va mai exista
cinema peste 20 de ani, in conditiile in care oamenii se uita la filme
pe iPhone-uri, iPod-uri etc.?“. Ne-am ferit, si eu, si el, sa
venim cu variante de raspuns.
Pe principiul
„afara-i vopsit gardul, inauntru-i leopardul“,
Romania ramane un subiect controversat atunci cand vine vorba despre
industrie in cinema, intrucat, chiar daca vor castiga premii, cineastii
sunt „ca niste agricultori care nu au o taraba unde sa-si
expuna marfa la vanzare“, considera Cristi Puiu.
Ceea ce se numea evolutia in toate domeniile, dupa
caderea comunismului, s-a dovedit a fi o involutie, spune el, pentru
domeniul numit cinema, totul reducandu-se la o pierdere de timp a celor
care detineau puterea si controlul asupra sortii acestuia. Performanta
filmului romanesc de dupa 1989 se datoreaza cineastilor care au facut
filme si mai putin Centrului National al Cinematografiei. Iar reteaua de
distributie a fost in picaj. Desi cineastul roman face un hop peste
granite, filmele lui nu ajung la public, pentru ca nimeni nu le
distribuie.
Regizorul Sergiu Nicolaescu spunea in
2010, cand implinea frumoasa varsta de 80 de ani, ca a renuntat sa lupte
pentru o cinematografie romaneasca consistenta: „Impotriva
asteptarilor, cinematografia este intr-o criza puternica, aproape de
prabusire. Si nu din pricina filmelor - exista o generatie tanara si
talentata care obtine premii. Dar, o cinematografie, daca nu are
cinematografe, dispare. Acum sunt mai putine decat capitalele de judet.
Erau 800, acum sunt in jur de 30“.
Editia de anul acesta a Premiilor Gopo a insemnat si lansarea
campaniei "Salvati marele ecran", precizand ca 78% din
orasele Romaniei nu au nicio sala de cinematograf. Tudor Giurgiu a urcat
pe scena celei de-a opta editii a galei Gopo, desfasurata la Opera
Nationala Bucuresti, alaturi de "ultimii mohicani" ai
salilor de cinema din Romania, altele decat cele care functioneaza in
cadrul mall-urilor. Cei cinci barbati prezentati spectatorilor galei
Gopo 2014 sunt reprezentanti ai unor cinematografe din orasele Botosani,
Piatra-Neamt, Sibiu, Iasi, dar si din judetul Hunedoara.
"In timpul razboiului, in acest oras, in
Bucuresti, erau 46 de cinematografe. Salile de cinema s-au transformat
pe rand in ultimii 20 de ani in sali de bingo, case de schimb valutar,
lacasuri de cult, discoteci, supermarket, fast food, magazine de mobila,
restaurante de nunti. Balbaielile au fost majore, salile s-au plimbat
intre Romania Film, intre primarii. In momentul de fata problema salilor
de cinema e ca un fel de minge care se plimba de la o guvernare la alta.
Nimeni nu-si asuma sa faca ceva", a spus Tudor Giurgiu.
Amfitrionii serii au fost Amalia Enache si Radu
Iacoban. Anul acesta, nelipsitul Mircea Solcanu, cel care intampina
invitatii la covorul rosu, a lipsit, fiind eliminat „din
sistem” de la Media Pro. In locul lui a fost charismaticul
Cabral. Ca de obicei, telespectatorii au putut urmari ceremonia in
direct si in exclusivitate pe TV pe ProCinema. Evenimentul a
putut fi vizionat si online pe www.premiilegopo.ro si
www.procinema.ro
Oamenii filmului au defilat in lumina reflectoarelor si
a blitzurilor, reprezentantele sexului frumos etalandu-si astfel
tinutele de gala. I-am zarit pe: regizorii Igor Cobileanski, Dan Chisu,
Nae Caranfil, Marian Crisan si Iulia Rugina (nominalizata la categoria
Cel mai bun debut), actritele Ela Ionescu (nominalizata la categoria Cea
mai buna actrita in rol secundar), Luminita Gheorghiu (nominalizata la
categoria Cea mai buna actrita in rol principal), Crina Semciuc, Raluca
Aprodu, Diana Cavallioti si Ioana Flora (nominalizata la categoria Cea
mai buna actrita in rol principal), actorii Tudor Aaron Istodor, Paul
Ipate, Dorian Boguta, Alexandru Papadopol, Adrian Titieni (nominalizat
la categoria Cea mai bun actor in rol principal), membrii trupei Grimus
sau creatorul de moda Alexandru.
Cum era de
asteptat, protagonistul serii a fost castigatorul marelui premiu de la
Festivalul de Film de la Berlin, de anul trecut,
filmul „Pozitia copilului”. Astfel,
regizorul Calin Peter Netzer si-a adjudecat trei dintre cele mai
importante trofee ale serii, pentru Cel mai bun
film, Cel mai bun regizor si Cel mai bun
scenariu (scris impreuna cu Razvan Radulescu). Nici actorii din
film nu au fost mai prejos. Ei au obtinut, pentru talentul si perfomanta
lor, premiile de interpretare de la categoriile Cea mai buna
actrita in rol principal (Luminita Gheorghiu), prezentat de Dan
Nutu, Cel mai bun actor in rol secundar (Vlad Ivanov)
si Cea mai buna actrita in rol secundar (Ilinca Goia). Filmul a
primit si statuetele categoriilor Sunet (Dana Lucretia Bunescu, Cristian
Tarnovetchi si Cristinel Sirli) si Montaj (Dana Lucretia Bunescu). Tot
„Pozitia copilului” a primit si Premiul Publicului,
pentru filmul cu cele mai mari incasari din 2013. In total, filmul
laureat anul trecut cu Ursul de Aur a plecat acasa cu 9 statuete
Gopo.
Trofeul pentru Cea mai buna imagine i-a
revenit directorului de imagine Oleg Mutu, pentru filmul „La
limita de jos a cerului” iar cel pentru Decoruri i-a revenit
lui Cristian Niculescu („Domestic”).
„Domnisoara Christina” a plecat
acasa cu trei premii: Cele mai bune costume (Maria Miu), Cel
mai bun machiaj si coafura (Cristina Temelie, Nastasia
Mateiu). Premiul pentru Cea mai buna muzica originala a plecat
in Marea Britanie, fiind castigat de Jon Wygens. Radu Aldea, directorul
de imagine al filmului Domnisoara Christina, a fost distins cu
Premiul RSC – Romanian Society of Cinematographers din partea
colegilor de breasla.
„Experimentul
Bucuresti”, in regia lui Tom Wilson, a castigat Gopo
pentru Cel mai bun film Documentar. Trofeul i-a fost inmanat
regizorului de catre Adrian Titieni. La categoria Cel mai bun
scurtmetraj documentar, castigator a fost filmul Vibratia, in regia lui
Germain Kanda. Radu Jude a primit cel de-al cincilea Gopo din cariera:
Cel mai bun scurtmetraj, pentru „O umbra de
nor”.
La categoria Cel mai
bun film european, voturile profesionistilor din cinematografie si ale
criticilor de film au mers catre Amour (r. Michael
Haneke), iar independenta Film si-a adaugat al saselea trofeu in
palmares, un numar record pentru distribuitorul roman.
Premiul pentru Cel mai bun debut a fost castigat de Igor
Cobileanski, cu „La limita de jos a
cerului” si premiul Tanara speranta a fost oferit
directorului de imagine Tudor Panduru, pentru
scurtmetrajul „Brigada neagra”.
Momente memorabile, atat pe covorul rosu, cat si in
cadrul Galei, au fost prilejuite de castigatorii Premiilor Gopo pentru
Intreaga Activitate-Nicolae Marginean, pe care Victor Rebengiuc, cel
care i-a inmanat premiul l-a numit: ”Aparent timid. De ce
aparent? Pentru ca Nicolae Margineanu este un om foarte bine
educat”... Victor Rebengiuc a primit premiul pentru Cel mai
bun actor in rol principal cu partitura din „Cainele
japonez”. Un premiu a primit si „unul dintre cei mai
inzestrati regizori”, Marian Crisan, din partea
ProCinema, distinctie inmanata de Cristian Tudor Popescu.
Trofeul pentru intreaga cariera i-a revenit maestrului
Radu Beligan, moment prezentat de Marius Manole. Poate cel mai
emotionat moment din cate au fost pana acum la Galele Gopo. Maestrul a
pasit demn si mandru, asa cum a fost toata viata lui, pe scena,
ovationat de sala intreaga si ne-a oferit cea mai frumoasa lectie despre
viata. „Dupa cum bine stiti, am implinit de curand 95 de ani,
o varsta la care - daca o apuca - oamenii apreciaza viata cu multa
intelepciune. Fiecare zi, fiecare raza de soare e un cadou ceresc. Iata
de ce premiul pe care ilustrul festival Gopo mi-l acorda in aceasta
seara este un dar pe care Dumnezeu mi-l face prin intermediul
dumneavoastra. Va multumesc”.
Un premiu special i-a
fost oferit si proiectionistei Elena Ciocan.
Gala s-a incheiat cu o petrecere, cateva ore de socializare in
clubul de langa Opera Romana, „Silver Church”. Aici,
o prezenta surpriza a fost cea a lui Adrian Sarbu...