Horia Mihail: "E greu sa faci performanta in absolut orice"
    POZA:
 
 

Horia Mihail: "E greu sa faci performanta in absolut orice"

Din data: 10 Iunie 2012 ora : 13:02:52
„Muzica clasica se asculta cel mai bine in sala de concert”, ar spune multi dintre cei care prefera acest gen muzical. Violonistul André Rieu a dovedit contrariul organizand concerte in aer liber in fata a milioane de spectatori fascinati de acordurile pieselor interpretate cu maiestrie.

In Romania, pianistul Horia Mihail face un lucru asemanator: folosindu-se de „pianul calator”, acesta merge in turneu, in 20 de orase, in locuri unde muzica ajunge mai greu sau deloc. Chiar daca munca depusa in afara pregatirii artistice este mult mai mare in comparatie cu cea necesara artistilor din strainatate, creatorul „pianului calator” mizeaza si pe noroc in ceea ce priveste reusita oricarui proiect... „E greu sa faci performanta in absolut orice, oriunde. Pentru ca lucrurile facute cu jumatate de masura duc la un fiasco. (...) Nu cred ca e un sentiment foarte bun sa pleci de pe lumea asta fara sa fi facut totul cu intensitate, seriozitate si perseverenta.

Totusi, trebuie sa spun... Nu-i usor sa fii muzician in Romania secolului XXI. Dar exista inca foarte multe aspecte pozitive. Exista loc pentru foarte multi muzicieni buni, exista disponibilitate, pentru organizarea de festivaluri. Structura societatii din Romania e similara cu a celor din vestul Europei, avem acelasi numar de oameni titrati si oameni cu inclinatii catre frumos, catre echilibrul pe care arta il poate da. Dezavantajul este ca trebuie sa faci foarte multa munca pe langa ceea ce presupune pregatirea strict artistica. Si-ti trebuie si putin noroc, dar asta e valabil oriunde”, este de parere pianistul roman.

Observator fin al publicului roman care este prezent in sala de concert sau la manifestari care implica auditia de muzica clasica, Mihail este convins ca organizarea concertelor-eveniment si promovarea lor eficienta reprezinta solutia optima pentru sali pline, si nicidecum culturalizarea publicului... „Nu cred ca publicul roman are nevoie de culturalizare pentru ca este destul de cult. Si spun asta din experienta mea pe scenele tarii, din 1982 incoace... Inainte de 1989 salile erau pline din motivele stiute, cultura era unul din putinele moduri de a evada si de a supravietui. Mi-aduc aminte Ateneul Roman in iernile dinainte de '89. Era un frig fantastic si cantam cu pulovere pe sub frac, iar foarte multi colegi aveau taiate buricele de la manusi. Si totusi, salile erau pline.

Apoi a venit o perioada in care fiecare roman a crezut ca va deveni un mic Rockefeller si si-a pus energia in cu totul alte directii. Iar salile de teatru sau de concert s-au golit. Am asistat la acest fenomen, insa, din departare, fiind plecat din Romania intre 1992 si 2002. Dar in ultima vreme salile au inceput sa se umple. Mai ales la evenimentele bine mediatizate, care ies din tiparul, sa-i spunem «clasic», de cinci afise lipite prin oras si eventual un anunt pe undeva. Ei bine, concertele-eveniment fac sali pline. Atat in Bucuresti, cat si in provincie”, a mai precizat acesta.

Horia Mihail este un pianist roman, solist concertist al Orchestrelor si Corurilor Radio, sustinand si recitaluri solo sau in diferite formule camerale. Cea mai cunoscuta  dintre ele este gruparea Romanian Piano Trio, din care a facut parte intre 2005 si 2010, si in care i-a avut ca parteneri de scena pe Alexandru Tomescu si Razvan Suma.

Credit foto: Eugen Oprina

Sursa: adevarul.ro

de Alexandru Stratan - 1525 afisari
 
         
 
3.0 - 1 voturi