POZA:
 
 

Zaharul si cariile dentare

Cu totii stim ca dulciurile, in speta zaharul, produc carii dentare. Una dintre ideile vehiculate este ca, cu cit maninci mai mult zahar cu atit mai mult creste probabilitatea de a dezvolta carii dentare. Cercetari recente conduc la o concluzie nuantata, in ce priveste aparitia cariilor dentare: nu cantitatea conteaza cel mai mult, ci si modul in care consumam zaharul.

Cariile dentare sint cea mai frecventa afectiune dupa racelile comune. De obicei, cariile apar la copii si adulti, dar pot afecta orice persoana. Este o cauza de pierdere a din­tilor la populatia tinara. Gura contine o cantitate importanta de bacterii. Acestea convertesc toate alimentele, dar in special zaharul si amidonul in acizi. Bacteriile, in combinatie cu acizii rezultati impreuna cu resturile alimentare si cu saliva, formeaza o substanta lipicioasa, aderenta de suprafata dintilor numita placa dentara bacteriana. Este mai evidenta la molarii posteriori, la linia dintre dinti si gingie sau la marginile plombelor. Placa dentara bacteriana care nu este indepartata se mineralizeaza formind tartrul dentar. Placa si tartrul dentar irita gingiile producind in timp gingivita si in final peridontoza. Placa bacteriana incepe sa se formeze in cursul mesei. Daca aceasta placa nu e indepartata imediat dupa masa, integral si periodic, cariile pot aparea si se pot dezvolta in voie. Acidul generat de bacterii dizolva smaltul dentar (stratul dur si rezistent de la suprafata dintilor), creind cavitati, carii dentare. Acestea sint nedureroase la inceput, dar, cind se adincesc si ating pulpa dintelui, dar si nervii dentari, pot duce la pierderea dintelui.

Mult si rar decit putin si des
Mai important decit cantitatea totala de zahar consumata este stilul de consum. In momentul in care consumam zaharuri simple (bomboane, prajituri cu zahar, bauturi racoritoare zaharate) bacteriile transforma aceste zaharuri in acid in circa 30 de secunde. Activitatea distructiva a acidului dureaza aproximativ 30 de minute. O sticla de bauturi racoritoare care sta pe birou citeva ore si care e consumata treptat in cantitati mici este mai daunatoare (din punctul de vedere al efectului acizilor asupra smaltului dentar) decit aceeasi cantitate bauta rapid, in citeva minute. Un cercetator recunoscut in acest domeniu, dr. Palmer de la Universitatea Tufts, SUA, a ajuns la concluzia ca mai important decit cantitatea totala de zahar consumata este modul, stilul de consum al individului. Daca mereu sugi bomboane, daca iti place sa golesti o doza de bauturi racoritoare pe indelete, intr-o jumatate de ora sau mai mult, toata dimineata, ca sa te trezesti, daca consumi cafeaua cu zahar cu inghitituri mici toata dimineata - sansele de a dezvolta carii cresc mult. Din acest motiv dentistii recomanda parintilor sa nu foloseasca canile ermetice din care sugarii pot trage in voie, indelungat - lichidul dulce. Ele au fost asociate in unele studii cu aparitia cariilor dentare. Din pacate, chiar si variantele dietei, fara zahar, ale bauturilor racoritoare contin acizi care au acelasi efect nefast asupra dintilor. Bomboanele acidulate, acrisoare sint mai daunatoare smaltului decit cele simple, dulci, deoarece primele au mai mult acid.
In concluzie: contrar gindirii populare, cantitati mici de zahar consumate frecvent sau incontinuu cresc riscul de a face carii mult mai mult decit cantitati mai mari de zahar consumate rar. Asta nu inseamna ca putem consuma in voie zahar, daca o facem in doze rapide. Am discutat doar din punctul de vedere al sanatatii dintilor, dar zaharul e inculpat si in dezechilibrele metabolice legate de aparitia diabetului si in geneza bolilor cardiovasculare si a cancerului. Din cite stim, la ora actuala cel mai sanatos lucru este sa consumam zaharul cu multa moderatie.

de Dr. Dan Nicolae - 132 afisari
 
         
 
3.0 - 1 voturi
 

Ultimele articole FREE

 
 
 
 

Comentarii

* campuri obligatorii