Bogdan Naumovici: "N-ai cum sa faci tu treaba si sa-i inveti si pe altii, in acelasi timp"

Adaugata 2013-10-21, la ora 14:38:39
Bogdan Naumovici: "N-ai cum sa faci tu treaba si sa-i inveti si pe altii, in acelasi timp" Cel mai celebru om din publicitatea romaneasca a fost prezent luna trecuta la Festivalul Film 4 Fun de la Sinaia, pentru a sustine un workshop despre reclame. Am discutat cu el despre idei geniale, idei pretioase, industria creativa din Romania, motociclism si, mai nou, pasiunea sa pentru scenarii de comedie.

Ai devenit un veteran in industria de publicitate…
Trec anii, n-ai ce sa faci! Iar daca te tii de ea, ai devenit un veteran, incet, incet.

Ramai in Romania?
Da. Nu m-am gandit niciodata sa plec pentru ca am trecut de stadiul de angajat, sunt in stadiul de antreprenor-angajator. Ma ocup de firma mea, e greu de plecat in aceste conditii. In momentul in care te-ai pus aici pe picioarele tale, e complicat sa crezi ca ai acelasi succes la Londra cu o firma pe care o deschizi in Bucuresti.
 
“«Fun»-ul de dragul «fun»-ului nu fuctioneaza”
Cum vin ideile?
Vin printr-o tema pe care o ai de rezolvat. Reclama, ca sa fie eficienta, trebuie sa aiba relevanta. E ca o prajitura. Blatul trebuie sa fie foarte zdravan, solid. Partea care este apreciata de toata lumea e glazura: designul, umorul, creativitatea, neasteptatul, surpriza dintr-o reclama. Toate acestea vin dintr-o conversatie, brainstorming-ul cu colegii, faci ping-pong - unul zice una, altul continua ideea, celalalt o intoarce cu 180 de grade, faci o gluma despre ea si se leaga pana la coada. Dar blatul acela este foarte important. “Fun”-ul de dragul “fun”-ului nu fuctioneaza. Trebuie sa faci un "fun" cu multa relevanta pentru public.

Ai avut probleme cu clientii - ideile care ti-au placut tie foarte mult nu au fost acceptate de ei?
Sigur ca da. Ca orice om din publicitate. Sunt idei care iti sunt respinse si la care tii foarte tare. Pe unele le tii minte ca, poate, odata, la un produs similar se potrivesc. Nu se intampla des pentru ca briefurile si temele, problemele pe care le ai cu un client la un moment dat, nu sunt neaparat des intalnite si la alte branduri sau si in alte contexte. Dar, cateodata, se intampla ca o idee pe care ai avut-o sa o poti reinvia. Altadata, tot secretul este sa treci peste, sa stii sigur ca mai ai o alta idee si maine. Daca iti moare azi un copil, maine altul, poimaine la fel, risti sa devii foarte despresiv. Dar daca stii ca mai ai cinci maine, zece, poimaine, nu mai e asa mare problema. Si, odata cu experienta, vezi ca-ti vin ideile si atunci nu mai tii chiar asa mortis sa te lupti pentru o idee atunci cand aceasta este omorata.
 
Despre luptele care merita duse pana la capat
E un lucru important pe care il inveti in timp in publicitate?
Da, trebuie sa te lupti pentru ideile tale, dar cum zic americanii "fight the fights that are worth fighting". Deci, du lupta pe care trebuie sa o duci, nu te bate pentru orice prostioara care ti se pare tie ca este geniala. De cele mai multe ori sa stii ca nici macar nu e geniala.

Exista munca in echipa, in publicitate? Sau e omul si ideea?
Cel mai mult conteaza ideea. Munca in echipa e pe mai multe planuri. Daca vrei sa aiba relevanta, ai un om la strategie care trebuie sa citeasca foarte multe studii de piata, despre consumator, brandul tau, despre ce face competitia. Pune o gramada de informatii la indemana, si, ideal, iti si selecteaza cateva, cele mai importante: "Uite ce se intampla in industria asta, uite cum sunt oamenii cu care vorbim, uite cu ce se ocupa, ce le place sa manance, unde isi petrec timpul liber, la ce emisiuni se uita", si asa mai departe. Din toate acestea, el poate iti spune: "Eu cred ca cel mai importante sunt aceste puncte de contact, acestea sunt de comunicat despre brand, in acest context". Cu aceasta poveste, schema, tu te gandesti: cum o fac sa sune si bine toata asta, sa aiba carisma si sa fie interesanta. Dupa care se merge si se lupta cu clientul ca sa fie sigur ca se si aproba ideea ta.
Odata ce e acceptata, daca este vorba de un spot video, trebuie sa mergi sa te lupti cu regizorul, actorii, cei de la montaj si asa mai departe, sa iasa ce ai avut tu in cap la inceput sau cat de bine se poate face ce ai avut tu ca idee initiala. Toate acestea nu sunt facute neaparat de acelasi om, sunt facute de diversi. Plus ca si la partea despre care iti spuneam ca intervine artistul care ia informatiile si le combine, acolo se intampla de foarte multe ori ca aceasta combinatie sa iasa in urma unei discutii cu un prieten care, de cele mai multe ori, te contrazice. Asa ies ideile. Sigur, exista si cazuri in care faci tot acest parcurs de unul singur, de la cap la coada. Nu e o regula.

Criza, o perioada infloritoare pentru Naumovici
Cati oameni sunt in echipa ta?
Noi suntem 11 oameni, unde media de experienta in publicitate este de aproape 11 ani deja. Destul de mult, zic eu. E o echipa de seniori, cum imi place sa spun.

Care sunt avantajele si dezavantajele faptului ca "Naumovici" a devenit un brand in industria de publicitate?
Avantajele sunt destul de simple. Esti platit mai bine, ti se aproba ideile mai usor decat altora, lumea te asculta mai mult, iti da mai multa incredere, te investeste cu mai multa autoritate, cand le spui "hai la dreapta" sau "la stanga", "uite ce cred eu despre asta", chiar te asculta si de obicei iti si urmeaza sfatul. Dar asta nu se obtine decat avand dreptate de foarte multe ori inainte. Dupa asta iti este mai usor sa ai dreptate: in primul rand pentru ca ai mai multa experianta si in al doilea rand pentru ca iti este recunoscuta mai repede dreptatea.

In perioada asta de criza financiara nu este un dezavantaj? Lumea fuge de "Naumovici" pentru ca este prea scump?
Aici, depinde. Sunt convins ca sunt unii clienti care n-au venit la noi pentru ca suntem scumpi, dar altii au venit pentru ca au avut probleme. Doamne Fereste! Ai o boala grava, nu te duci la cel mai ieftin doctor, ci la cel mai bun. Asa ca pentru noi, criza a fost o perioada destul de infloritoare, as zice.

Esti pasionat de motociclism. Ti s-a oferit sa faci spoturi pentru motociclisti?
Nu, n-am avut ocazia. Sociale, de genul "Atentie, motociclisti in trafic", poti sa faci, dar pentru branduri precum "Harley Davidson", nu exista in Romania. Isi fac totul afara. Si nu este inca o piata de motociclete atat de mare in Romania incat sa vezi macar reclamele astea. In afara de o macheta de presa, la tv nu vezi o motocicleta. Si asta pentru ca nu sunt suficienti oameni care sa-si cumpere una.

“Evul mediu este sa te muste cainii, in secolul XXI, pe strada”    
Vei fi implicat in campania electorala?
Nu. Nu fug de implicarea electorala, dar nu as vrea sa le fac campanie acestor politicieni.

Tineri stau in strada si cer dreptate in ceea ce priveste Rosia Montana. Ai trecut prin piata, printre ei, ai vazut ce scriu ei pe pancarde. Cum ti se pare?
As prefera sa nu comentez pentru ca eu fac reclamele pentru proiectul minier. N-am trecut pe la proteste.

Dar problema cailor fara stapan?
Trebuie sa iesim si noi din Evul Mediu, cumva. Stii ca toata lumea crede ca Evul Mediul este sa omori animalele. Nu, Evul Mediu este sa te muste cainii, in secolul XXI, pe strada. Nu as vrea sa fie chinuit niciun animal, dar as vrea cumva sa nu mai am aceasta problema, de exemplu, ca motociclist. Tatal meu este de sase luni la recuperare pentru ca si-a fracturat mana din cauza unui caine care i-a sarit in fata motocicletei. As vrea sa nu mai am parte de aceste situatii pe strada.

Tatal tau este motociclist?
Da, si tatal meu are un Harley. A cazut mergand cu 50 km/h, pentru ca i s-a bagat un caine la roata. S-a dezechilibrat si si-a rupt umarul.

Te-ai gandit sa-ti deschizi o scoala pentru publicitate?
Scoala nu. Conferinte, traininguri mai tin. Dar sa ma apuc serios de profesorat, nu. In general, asta este o chestie la care te gandesti cand te retragi. Altfel, nu ai cum sa te ocupi de ea full time. Nu ai cum sa faci tu treaba si, in acelasi timp, sa-i inveti si pe altii. Trebuie sa alegi. Eu inca mai am de facut. O sa ma mai gandesc daca-i invat pe altii sa faca.

Care ti se pare cel mai hazliu personaj de la noi, din media?
Becali. Mai incearca si alti oameni, dar nu e nimeni mai ridicol ca Becali.

“La un sitcom, acum, e ca si cum ai scrie 60 de reclame”
Te-ai gandit la un scurt metraj realizat din ideile tale, din reclame?
Da, de ce nu? Si in seara aceasta (n.red. - Festivalul Film 4 Fun, la Sinaia) am pus la dispozitie o serie de reclame. Foarte multe, daca te uiti la ele, ai putea sa le aduni in mici filme in care sa se intample o gramada de poante pe care le vezi in spoturi

Poate un nou Pacala?
Da, foarte usor se poate face chestia asta. Fiecare dintre ele poate fi samburele pentru o comedie.

Dar te-ai gandit la asta?
Nu m-am gandit sa le compilez, dar m-ar interesa ideea. Ar trebui sa si plateasca cineva pentru asta (rade). Ma gandesc sa scriu o comedie, dar nu din reclame. La ce este acum la tv, sitcom, si alte genuri, se bazeza pe poante foarte dese, rapide. Una dupa alta. Exact ce ai de facut la o reclama. La un sitcom, acum, e ca si cum ai scrie 60 de reclame. Nu e asa greu.

Ai scris sitcom-uri?
Da, am scris cinci episoade din „Las Fierbinti”. Mi-au si platit trei dintre ele. Ulterior, Mimi Branescu s-a razgandit si a zis ca vine si scrie sezonul. Daca mai continua „Las Fierbinti” si este Mimi in pana de idei, mai am niste episoade gata preparate. Am facut-o pentru ca imi place serialul si stiam personajele bine. Scriam si ma amuzam singur prin casa.
 
Cum ai descrie industria creativa din Romania? Functioneaza?
Nu prea sunt bani pentru ea. Dovada, cel mai bun serial de comedie la ora actuala in Romania, „Las Fierbinti”, este scris bine de un actor, nu de un scenarist si este regizat bine de unul care a terminat imagine, nu regie... Ce pot sa zic? Pare ca nu functioneaza industria creativa...

Ducem lipsa de scenaristi?
Da. Se iau oameni foarte tineri, sunt adusi intr-un birou si li se cere sa scrie sapte episoade pe saptamana pentru un serial de comedie. Iei niste pustani care nu au vazut un taran la viata lor, un spargator de case sau alte personaje de genul asta, ba chiar unii se mai si lauda ca ei nu se uita la televizor. Ii pui sa scrie si ii si sufoci ca pana la urma ei nu mai inteleg pe unde trebuie sa-si scoata capul. " Si sunt bagati direct in "mushroom management: ii tii in intuneric si le arunci niste rahat din cand in cand. Ca la ciuperci..Dar cati au terminat scenaristica in anul acesta si nu fac scenarii. Unde sunt ei? Ma intreb eu. Probabil ca acestia scriu Tarkovski, nu scriu comedie


de Anca Lapusneanu - 4249 afisari
 
         
 
3.0 - 2856 voturi