Cooking show-urile, intre arta culinara si compromis

Prepararea hranei a constituit intotdeauna subiect de interes, insa ideea realizarii unor emisiuni cu profil culinar a fost umbrita, cel putin in Romania, de mult scepticism.
Dupa doua decenii de la aparitia pe sticla a celebrului bucatar Petrisor Tanase in emisiuni culinare si pana la fenomenul actual in care „banalul” gatit ajunge sa genereze entertainment la nivel inalt si audiente record, o intrebare face ca un sambure de suspiciune sa incolteasca. Cat mai este vorba de arta sau de educatie culinara pentru telespectatorii interesati sa avanseze in cunostinte despre adevarata arta de a manca si cat anume show, in care vedeta principala nu este mancarea in sine, ci mai degraba „acel cineva” care gateste, cum si de ce o face.
Iar la final, in loc sa ne simtim mai cultivati in domeniul bucatariei si, eventual, sa fi si apucat sa notam cateva „ponturi” in carnetel, ne trezim dezamagiti sau fericiti ca X sau Y a castigat sau a pierdut o competitie de gatit. Sau ca o vedeta care, desi nu se descurca la capitolul indemanare sau combinarea aromelor, accepta sa isi manifeste public „neajunsurile”, spre deliciul audientelor...

De la geneza lui Petrisor Tanase si pana la liderul absolut de audienta MasterChef ne aliniem la ceea ce in tarile dezvoltate se cheama emisiuni cu „traditie”. Cu putin noroc, ne-am putea schimba perceptia despre ce inseamna „a gati” sau „a te distra gatind” la televizor.

Desi, per ansamblu, nu contesta beneficiul promovarii gatitului in show-urile de cooking, maestrul Petrisor Tanase trage un semnal de alarma. „Sa stiti ca nu intotdeauna televizorul te ridica. Uneori, te poate cobori. Daca faci gafe profesionale si daca nu-ti cunosti traditia - lucru care se intampla in foarte multe emisiuni - se fac greseli si asta iti scade cota de rating a emisiunii”, marturiseste Petrisor. Si credibilitatea in fata oamenilor... am putea adauga noi.

Antonio Passarelli crede in educatie, nu in „masterchefi“
Pana ce aragazul sa fie in atentia telespectatorului roman, printre primele personalitati care s-au aventurat sa gateasca in fata unei camere de luat vederi a fost Julia Child, in 1963, cu mult inaintea celebrilor Gordon Ramsay (gazda si producator al MasterChef - Statele Unite ale Americii) sau Jamie Oliver. Tot ea a fost un reper si pentru sicilianul Antonio Passarelli, bucatarul emisiunii Danutz SRL, proiect ce va reveni la TVR din luna iulie. Cu peste 30 de ani de activiate, Passarelli si-a creat si o cultura culinara solida, nefiind impresionat nici de titulatura de „maestru”, nici de MasterChef. Din punctul sau de vedere, cele doua emisiuni care au atras audiente, respectiv Cireasa de pe tort sau MasterChef, nu fac o educatie culinara. „MasterChef nu este o emisiune de cooking 100%, ci o combinatie de reality si cooking, care a urmarit tot ce presupune competitia. Or, romanul prin definitie are un «apetit» strict americanesc pentru cei care se umilesc la televizor. De fapt, tot ce se intampla in televiziunea romaneasca este o copie a ceea ce se intampla in America. Un cooking show este ceva mult mai complex: un spectacol de gatit combinat cu educatie pentru telespectatori. In Italia, un show precum MasterChef n-ar fi prins. In cazul de fata, n-am prea vazut educatie, exceptand multe fite. In general, nu agreez comportamentul dur fata de ceilalti, chiar daca ar fi vorba despre ultimul bucatar din lume. 

Tind totusi sa cred ca juratii de la MasterChef au interpretat doar niste roluri, intrucat formatul cu Gordon Ramsay cerea asta. Doar ca el era la fel de simpatic si cand se rastea la tine. Personal, nu as accepta sa jurizez un astfel de proiect, chiar daca are audienta, pentru ca detest ideea de a-i injura pe ceilalti si nici n-as fi rezistat in postura de concurent”, a marturisit Passarelli. Cat priveste succesul emisiunii realizate de un alt maestru bucatar, Horia Varlan, Antonio Passarelli pune totul pe seama carismei si experientei acestuia. Si chiar daca ii apreciaza actul culinar, considera ca atractia principala a Ciresei de pe tort o constituie „bombele” prezente in emisiune, care isi etaleaza mai mult manichiura decat indemanarea. „Horia Varlan este cel mai bun coleg bucatar din Romania si-si face singur atractiv proiectul. Se coboara la nivelul fiecaruia, iar cand le mai pune si pe „bombele” acelea sa gateasca... e de-a rasu-plansu... Pe scurt, nici MasterChef si nici Cireasa de pe tort nu au creat arta culinara. Evident ca se pot realiza proiecte care imbina show-ul cu educatia, dar nu stiu daca se vrea educatie. Chiar eu am propus doua la TVR, insa au fost respinse pe motiv ca nu sunt fiabile. Unul dintre ele era social, de zece ori mai bun decat MasterChef, creat acum sase ani, pe cand multe dintre emisiunile de cooking nu existau”.

Cristi Sora: in mancare, scopul scuza mijloacele
Opinia lui Passarelli nu este impartasita de Cristi Sora, bucatarul de la Paprika TV, un post cu tematica exclusiv culinara.
Prezentatorul emisiunii Fabrica de retete si al reality-ului Fabrica de retete extra are o alta perspectiva, „scopul scuzand mijloacele”, cand este vorba despre promovarea bucatariei. „MasterChef a fost o emisiune in care au existat multe pusee de arta culinara si, daca unii au considerat-o rea, mie mi s-a parut «ca scopul scuza mijloacele» si prin acest demers se va ridica calitatea cooking-ului la romani. In Romania, din punctul de vedere al gastronomiei moderne, ­suntem inca pionieri. In arta culinara tendintele se schimba mai des ca in moda, mancarea insasi exprima senzualitate. Pur si simplu, esti sedus de la prima vedere”, spune Cristi Sora.

Dan Chisu: „Nu mi-as mai dori un show culinar”
Oricare ar fi traseul cooking-ului pe viitor in Romania, trebuie sa ne raportam si la trecut. Iar una dintre personalitatile care au realizat emisiuni despre adevarata arta gastronomica este regizorul Dan Chisu. Intrebat daca nu ar dori sa revina pe sticla cu un proiect asemanator, luand in considerare avantul unor show-uri pana nu de mult de nisa, Dan Chisu nici nu vrea sa mai auda de asa ceva. „Niciodata nu mi-as mai dori sa revin in televiziune cu un show culinar, mai ales ca eu am renuntat cand eram in plina glorie. Am decis sa ma ocup de cinema si am abandonat totul pentru asta. Nu m-am considerat niciodata un specialist, doar mi-a placut fenomenul. Am putut vedea ce se intampla in lume si am avut sansa sa iau interviuri unor celebri chefi, tocmai pentru ca intrebarile mele au fost pertinente, altfel nici nu m-ar fi primit”, conchide acesta.

de Mirabela Gucea - 4525 afisari
 
         
 
4.0 - 2 voturi